zondag 29 maart 2009

Ban voor Blackhat SEO Parocom

Parocom spotte met de Google Guidelines voor webmasters en als resultaat zijn hun klanten nu onvindbaar.

Hoe dom kan je zijn ...

De start:
Je ontwikkelt een in jouw ogen perfect systeem om door de mazen van de Google algoritmen te glippen, en vervolgens publiceer je op je website dat je een manier hebt gevonden om de zoekmachines te bedotten.

Het vervolg:
Een bezoeker aan Netters meldt dat hij een aantal vreemde teksten op een website is tegengekomen en vraagt zich af of de gegeven omschrijving niet gewoon een vorm van cloaking is.
Een snelle analyse van andere bezoekers bevestigd het vermoeden: sites van klanten worden via frames en redirects gecloaked en verkrijgen op deze manier posities in de zoekmachine resultaat pagina's die ze op basis van hun website niet behoren te hebben.

Cloaking dus, het voorschotelen van een overgeoptimaliseerde pagina aan de zoekmachines die (be)zoekers nooit zullen zien. Parocom kocht nieuwe domein namen voor de klanten en propte de onzichtbare delen van de frameset vol met de gewenste zoekwoorden. Een Raamwerk Systeem zoals ze dit bij Parocom noemen.

Voor de duidelijkheid even wat citaten:"

Sommigen vragen zich wel eens af: "Is het niet illegaal wat jullie doen?" Het antwoord is duidelijk: 'nee'. Sterker nog, het is zelfs niet 'op de rand van het toelaatbare'. Onze techniek maakt feitelijk gebruik van een imperfectie, die in alle zoekmachines zit.

We gebruiken onze techniek al ruim negen jaar; zou een zoekmachine het illegaal vinden, dan hadden wij natuurlijk allang op een blacklist gestaan en hadden wij ons bedrijf wel kunnen sluiten. Onze techniek gaat dus uit van een principe, waarbij wij gebruik maken van de gaten die in het systeem van de zoekmachines zitten.
De zoekmachines hebben gedeeltelijk een 'blinde vlek' en zullen onze techniek ook niet als iets vreemds herkennen, ze beschouwen de door ons aangevoerde informatie precies hetzelfde als van elke andere willekeurige website.

Daarnaast is het zo, dat wij voor de promotie een aparte url (domeinnaam) gebruiken. Hier draait ook werkelijk (op onze servers) een soort website met informatie op, maar op zo'n manier dat die niet voor het publiek online te bekijken is. Op het moment dat een bezoeker een trefwoord intypt, gaat de zoekmachine kijken wie de sterkste en meest relevante informatie op zijn site heeft. Doordat wij exact weten hoe dat 'pakket aan informatie' er uit moet zien, zal de zoekmachine uitkomen bij onze informatie, op onze promotie-website, op onze server. Daar laten wij hem de informatie inlezen, die wij willen dat hij inleest. Vervolgens 'verwarren' wij de zoekmachine, door hem enerzijds onze informatie te laten gebruiken, maar anderszijds verplichten wij de zoekmachine om de site van onze klant te tonen. Resultaat: de bezoeker typt een trefwoord in, onze informatie zorgt dat de link op 1 staat bij de zoekmachine, de bezoeker klikt daar op, de website van de klant wordt getoond! Feitelijk zetten we op deze manier dus de inhoud van de site van de klant volledig buiten beeld. Dat heeft nog twee andere voordelen: de klant wordt door de zoekmachine niet gezien als degene die de info aanlevert, en de klant kan altijd de inhoud van zijn site aanpassen wanneer hij dat wilt, aangezien die voor ons en voor de promotie niet van belang is!
Voor wie het goed begrepen heeft: daarom is ons werk ook geen 'website-optimalisatie' (een begrip uit de jaren '90, toen je nog op basis van je metatags en het toevoegen van labels e.d. de zoekmachines sterk kon beinvloeden), omdat wij niets ín de site van de klant doen!
Wij adviseren site-eigenaren daarom ook om nooit iemand in je site iets te laten veranderen of toevoegen; het nut van optimaliseren is minimaal, de techniek is achterhaald, toegevoegde scripts zijn vaak niet controleerbaar, enzovoorts.
Waar ging het mis.
De post op Netters wordt opgepikt door een lid van de Google Discussie Group Help voor webmasters. Ook hier weer een veroordeling van de techniek door de reguliere posters op dat forum. De groep heeft een lid van het Google Quality team als moderator. Deze mengt zich slechts zijdelings in de discussie... Maar er beweegt zich ploteseling wel wat bij de klanten van Parocom.

Ook op zoekers forum Voelspriet mengt men zich in de strijd en Parocom krijgt lucht van de discussies die nu op internet gaande zijn. De Moderator van Voelspriet wordt gesommeerd de discussie te verwijderen.... Moderator Henk van Es publiceert een deel van de discussie die hij met de gewraakte website eigenaar voert, en verwijdert de discussie natuurlijk niet.

Het resultaat
Parocom en de fake-website verdwijnen rond 24-03-2009 geheel uit de zoekresultaten. De cached pagina's zijn niet meer op te roepen en in de SERP's staan geen resultaten meer van de hun klanten.

In het weekend van 28-29 03 zet men alle zeilen bij om de websites van hun klanten weer vindbaar te maken. We zullen zien in hoeverre ze daarin slagen....


De originele websites van de klanten zijn ongemoeid gelaten. Deze hebben daar mazzel gehad, want de methode van hun SEO was zo overduidelijk fout, dat men wel moest weten dat men hiermee het gevaar van een ban opliep.

Wat was er allemaal fout:
1. Speciale paginas voor de zoekmachines aanmaken die gewone (be)zoekers nooit zien
2. Optimalisatie niet op de pagina's van de klanten zodat deze voor altijd vast zaten aan het SEO-Bedrijf. ( maar pakt wel voordelig uit nu er een ban is opgelegd;)
3. Publiceren van de ongeoorloofde techniek op de website
4. Ervan uit gaan dat de zoekmachines de techniek niet konden zien en men dus nooit bestraft zou worden
5. Denken dat men de regels kan schenden zolang het maar niet zichtbaar is voor de zoemachines
6. De gewraakte websites niet inmiddelijk zelf verwijderd toen de discussie op gang kwam.
7. Een moderator van een gevstigd forum zoals Voelspriet dreigen in plaats van de discussie aan te gaan


Verhelderende Links:
Google Help Group

Netters

Voelspriet

Parocom en deze

Klanten Parocom:

Nog een melding

en nog een

Als je wilt weten wat wel mag en kan volgens Google dan is het raadzaam deze Zoekmachine Optimalisatie Handleiding te lezen. Dit is de vertaling van Google's officiele SEO Gids voor Starters maar biedt ook voor gevorderden veel gestructureerde informatie.

3 opmerkingen:

  1. Aanvulling:

    Ze zijn nog steeds online met hetzelfe verhaal op een andere URL: www.Websitepromotiespecialist.nl


    Bij Parocom.nl staat nu een bijna lege pagina maar het vermaarde Groene Toolbar PR-Balkje staat nog steeds op 4. Hetgeen nu toch wel aan iedereen duidelijk moet maken dat dat balkje "ietwat" achterloopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Blijft toch opmerkelijk dat er menselijk handelen bij nodig was om dit te ontdekken, je verwacht in 2009 toch al wel een logaritme van Google die dit ziet.

    BeantwoordenVerwijderen